Експерти прогнозують збільшення військових вакансій.
Широкомасштабна війна, яка триває вже майже два роки поступово змінює ситуацію на ринку праці України. Через мобілізацію – чоловіки стають “дефіцитом”, а на чоловічі спеціальності роботодавці вже активно шукають жінок, – пише ТСН.
У Одесі, наприклад, міська влада розпочала пошук водіїв для комунальних автобусів серед жінок, бо водіїв чоловіків не вистачає, у Дніпрі бракує чоловіків на заводах, а у Києві жінкам пропонують роботу машиністками поїздів метрополітену.
Які ще професії найближчим часом будуть потребувати жіночих рук і що взагалі відбувається на ринку праці під час війни, з’ясовував сайт ТСН.ua.
Шукають машиністок поїздів метро
У Києві машиністів та машиністок поїздів метро шукають усі три депо метрополітену. На сайті КМДА навіть опубліковане відповідне оголошення.
В метрополітені кажуть, що потреба у машиністах є, бо такі фахівці виходять на пенсію, а також тривають процеси з мобілізації, тому підприємство завжди готує резерв із фахівців.
“Ми набираємо слухачів у групу – це 30 осіб, які перед цим проходять відбір. Дуже важливо, щоб у претендента було міцне здоров’я, бо для зарахування потрібно пройти медкомісію. Після навчання вони по 10 чоловік потрапляють у три депо. Звісно, що машиністів метрополітену зараз не вистачає. У нас є працівники, які були мобілізовані і зараз служать у ЗСУ. На жаль, декілька машиністів загинули на війні”, – розповіли сайту ТСН.ua у пресслужбі КП “Київський метрополітен”.
Варто зазначити, що зараз вперше на цю спеціальність запрошують, як чоловіків, так і жінок. Набір на курси машиністів ще триває і поки невідомо, чи є жінки серед відібраних претендентів.
“Справа у тому, що жінкам в Україні, ще від 2017 року офіційно дозволено працювати машиністками поїздів метро. Тому всі, хто любить метро, можуть спробувати опанувати цю спеціальність – як чоловіки, так і жінки. Наразі, нам поки невідомо, чи є в навчальній групі жінки, але сподіваємося, що вони будуть”, – розповідають в метрополітені.
Не вистачає водіїв та слюсарів
А ось у київських маршрутках поки без змін – працюють водіями чоловіки. Лише на одному маршруті є жінка-водій, але вона працює вже дуже давно, бо має власний автобус.
В Асоціації перевізників Києва і Київської області зазначають, що через мобілізацію зараз у Києві досить багато вакансій водіїв автобусів, слюсарів, електриків, але жінки на таку роботу поки не йдуть.
“Робота водієм маршрутки має свої особливості. Вона значно важча для слабкої статі, ніж робота водієм тролейбуса чи трамвая, де переважно працюють жінки”, – додають в Асоціації перевізників Києва і Київської області.
Кого буде важче підмінити
За словами експертки, чоловічі професії, на які завжди був попит – це вантажники, комірники, водії навантажувачів, карщики. Їх частково зможуть замінити жінки.
“Стосовно сфери будівництва – важко сказати. Можливо, буде збільшуватися потреба саме у фахівцях з відновлювальних та ремонтних робіт у сфері будівництва, бо через ракетні удари ворога збільшується кількість пошкоджених будівель. А от будівництво під час війни триває зовсім не активно”, – зазначає Тетяна Пашкіна.
Вона додає, що є також велика потреба у аграріях – шукають: комбайнерів, трактористів, ветеринарів, агротехніків.
“Саме ці спеціальності займали чоловіки. І як воно буде далі – важко сказати. Розумієте, є професії, де жінки можуть трішки підучитися, отримати, наприклад, водійські права та швидко ставати до роботи. А такі професії як ветеринар, архітектор, агрохімік, агроном – підмінити важче. Швидких курсів для цього недостатньо, для цього потрібна вища освіта”, – пояснює експертка.
Жінкам мають платити більше
Щодо рівня середньої зарплати, то Тетяна Пашкіна зауважує, що 2022 року він був більш-менш сталим. А от 2023 року середню зарплату роботодавці піднімали три-чотири рази. І згідно з опитуваннями планують підвищувати її і 2024-го.
“Хоча деякі роботодавці можуть не втриматися від спокуси платити жінкам менше, лише через те, що вони жінки, мовляв, годувальники у вас чоловіки, а вони зараз воюють. Роботодавці можуть знайти для цього з десяток причин, але ця дурнувата економія може призвести до того, що не всі жінки забажають йти на чоловічі професії, за жіночі гроші”, – зауважує експертка.
Про стійкість ринку праці
Тетяна Пашкіна зауважує, що українському ринку праці притаманна неймовірна живучість – ні коронавірус, ні війна у глобальному плані його не змінили.
Як були у нас дуже затребуваними продавці, консультанти та менеджери з продажів, а також представники виробничих професій, такими вони й залишилися.
“Також затребуваними залишаються фахівці з логістики, маркетингу, банківської та фінансової сфери. Поменшав лише попит на IT-фахівців, але все це залишається в трендах, можливо дещо зі зміщеними позиціями, але у десятці чи п’ятірці за популярністю на провідних сайтах з працевлаштування”, – додає експертка.
Ринок змінився географічно
В Україні залишається стабільним ринок кандидата, хоча і відчувається значний дефіцит кадрів, бо професіоналів не вистачає.
“Український ринок праці змінився географічно. На півдні та сході країни – ситуація зовсім не така гламурна, як була колись. Відповідно, кількість вакансій та зарплатня в Одесі не дуже високі. Також у цьому плані провисає Дніпро та Харків у порівнянні зі Львовом. І ми усі прекрасно розуміємо чому. Навіть те, що через війну на захід країни переїхали підприємства та люди, це ніяк не скасовує того факту, що конкуренція на фахівців дуже шалена”, – додає Тетяна Пашкіна.
Мають змінюватися і роботодавці
За словами експертки, ринок праці в Україні оновився і переформатувався з початком війни, але роботодавці продовжують діяти по-старому, а інколи зовсім непередбачувано.
“На жаль, у головах роботодавців змін не відбулося. Є речі, які продовжують шокувати, бо вони досить дивні. Наприклад, роботодавець, виявляється, може підвищити заробітну плату людям, коли вони вже всі майже розбіглися через війну. Де тут логіка? Дуже хотілося б, щоб це змінилося, але навряд чи так станеться, бо шаблоне сприйняття роботодавця замінити вкрай важко і на це потрібен не один рік”, – зазначає Тетяна Пашкіна.
Вона розповідає, що у більшості випадків люди, які пішли нас захищати, залишили за собою вакансії, які потрібно кимось заповнювати.
“Якщо це робота, якої у нас вдосталь та кандидатів більш-менш вистачає і умови роботи прийнятні, то таку вакансію неодмінно “закриють”, навіть взявши на цю посаду жінку. Якщо ж роботодавець відчуває, що він може зекономити – його не перепреш. Він запропонує за цю роботу менше грошей або вигадає ще якісь антиприференції, і така вакансія буде “висіти” довго і нічого з цим не поробиш”, – пояснює експертка.
Що “підкосило” ринок праці
До речі, фахівчиня зазначає, що ринок праці України постраждав найбільше через жінок, які після 24 лютого 2022 року разом з дітьми та батьками поїхали з України, рятуючись від війни.
“Тоді рахунок йшов на мільйони таких жінок. Зараз військових-жінок декілька десятків тисяч, і ці цифри геть непропорційні. І відповідно для ринку праці це, як слону дріб. Тому що у більшості випадків жінки, які поїхали за кордон, не залишилися працювати на українського роботодавця, лише 13-17% працювали на український ринок на початку війни, скільки зараз – невідомо. Наші жінки намагаються адаптуватися за кордоном та знайти місцевого роботодавця, а ще не сплачувати подвійне мито. І це нашому ринку праці аж ніяк не допомагає”, – пояснює Пашкіна.
Військовий рекрутинг чи ТЦК
За словами Тетяни Пашкіної в умовах війни набуває динаміки військовий рекрутинг. На сайті work.ua є окремий розділ стосовно того, яких професій потребує армія. Шукають фахівців, які будуть задіяні на нулі, а також тих, хто працюватиме на їхню підтримку, але подалі від лінії фронту. Потрібні оператори дронів, хіміки, медики, водії та інші професії.
“Я вважаю, що це нормальна хоча й трохи незвична для нас практика. Звідки ж ми ще візьмемо людей для війська? Не тягати ж їх за руки та ноги з автобусів, як це зараз роблять представники ТЦК та СП! Процес мобілізації має бути плановий, відповідно до потреб армії”, – зауважує Тетяна Пашкіна.
