Українцям приготували податок на старі авто: кому і скільки доведеться платити

В Україні Державна екологічна інспекція виступила за введення утилізаційного збору на старі автомобілі. Він може зачепити близько двох мільйонів авто, а його розмір за різними оцінками становитиме близько 100-200 євро.

Про те, кому і скільки доведеться платити за свої авто, – пише OBOZREVATEL.



Навіщо хочуть ввести плату за старі авто?

Середній вік машини в Україні становить 22,7 років, розповіли в пресслужбі Федерації роботодавців автомобільної галузі. “Такі автомобілі є осередками шкідливих викидів в атмосферу, що відображається на здоров’ї та якості життя громадян. Як наслідок, за показником смертності від забруднення повітря Україна входить до п’ятірки країн Європи”, – пояснюють в організації.

У результаті федерація об’єдналася з Державною екологічною інспекцією та разом виступили за введення платежів. “Потрапляючи на звалища, вживані автомобілі викликають забруднення ґрунту свинцем, іржею, відпрацьованими мастилами. В Україні лише 5% автовласників віддають свої машини на утилізацію. Протягом 2020 року утилізовано лише 13 тисяч авто. Решта забруднює довкілля на звалищах”, – цитують на сайті інспекції його главу Андрія Мальованого.

У світі існують різні моделі поводження з відходами. Понад 400 підприємств Європи щорічно переробляють близько 10 млн тонн металобрухту. Лідирує щодо переробки Німеччина, де утилізувати автомобіль можна на одному з 50 заводів країни. У країнах Європи утилізаційний збір сплачують або під час купівлі авто, або у разі його утилізації.

Скільки доведеться платити за старі авто?

Збір може коливатися в межах 100-200 євро, як у європейських країнах, заявив у коментарі OBOZREVATEL генеральний директор Всеукраїнської Асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. За його словами, якщо частину деталей авто ще можна використовувати повторно – власнику можуть навіть виплатити компенсацію:

“У Європі, якщо ви віддаєте автомобіль на утилізацію в хорошому стані, і з нього знімають хороші запчастини, які можуть піти на вторинний ринок, тоді вам ще й заплатять. Якщо це повністю мотлох, тоді вам доведеться заплатити за утилізацію 100-200 євро”.

Назаренко відзначає, в 2013-му році, коли утилізаційний збір було введено вперше, їхня Асоціація виступала проти нього, адже це була фікція й автомобілі насправді не утилізували. Зараз, якщо такий збір не буде черговим побором, а автомобілі утилізуватимуть насправді – їхня Асоціація таку ініціативу тільки підтримає.

“У країні відбувається жах, – говорить Назаренко. – У мене в старому офісі у дворі стоять руїни (покинуті автомобілі, – авт.), які просто займають місце. Згадайте ситуацію, коли в Святошинському районі Києва вибухнула стара закинута “Волга”. Водночас жителі нічого зробити не можуть. Адже якщо цю машину, яка іржава, без коліс, але на якій зберігся номер кузова, кудись вивезти й утилізувати, власник формально може подати заяву про викрадення автомобіля і людей посадять до в’язниці. З цим треба щось робити”.

Які податки зараз потрібно платити за авто?

За чинними правилами податком обкладають не старі авто, які забруднюють повітря, а нові і дорогі. Так, раз на рік податок у розмірі 25 тис. грн платять ті машини, які ще не досягли віку 5 років і коштують не менш ніж 375 мінімалок (2,2 млн грн). Податкові зобов’язання хочуть розширити, але і цього недостатньо.

Без системи утилізації Україна ризикує перетворитися на звалище: в країну ввезли десятки тисяч авто на єврономерах, які не відповідають екологічним стандартам. І після поломки подіти такі машини нікуди: їх просто кидають у дворах.

З іншого боку, часто старими машинами володіють ті українці, у яких немає коштів на придбання нового авто. І якщо податок на утилізацію зачепить тільки їх, це може боляче вдарити по гаманцях тих, хто бідніший.

Додавайте "Шляхту" у свої джерела Google Новини