Як професійний психотерапевт, який працював з батьками та дітьми більше ніж 10 років, я напевне чула все, що стосується дитячої поведінки, дитячого розвитку. Однак була одна загальна проблема, яка привернула мою увагу як лікаря – це занепокоєння багатьох батьків, ЧОМУ їхні діти неорганізовані.
Як тільки батьки заходять з дітьми до мого кабінету, я чую постійні: «Зніми куртку. Повісь її на вішалку. Відсунь взуття. Іди у вбиральню. Помий руки. Злий воду в унітазі». За хвилину ті самі батьки безсильно зітхають: «Мій син забуває свій ланч вдома, забуває розклад та домашні завдання. Він постійно губить шкільні підручники, шапки, пляшки з водою. Він забуває зробити домашні завдання».
І уявіть собі подив батьків, коли я прошу їх перестати бути GPS-навігатором для своїх дітей, якщо вони хочуть покращити їхні організаційні навички.
Чому?
Нагадування батьків слугують зовнішніми керуючими чинниками, які ведуть дитину по житті кожного дня. Отак «опікаючи» дитя, батьки забирають власну відповідальність дітей та не дозволяють розвиватися їхнім власним організаційним здібностям. Ці «напоумлення» відключають мозок дитини – вона вже очікує лише на вказівки, тим більше в такому випадку не варто старатися пригадувати самому про ті чи інші речі.
В реальному житті не може існувати зовнішнього навігатора, який би допомагав дитині стати організованою. Кожен вчитель має щонайменше ще 25 дітей у класі, він не може скеровувати вашу дитину протягом дня. На жаль, без постійного зовнішнього скерування дитина губиться в собі, адже вона не призвичаїлася та не навчилася діяти на свій розсуд.
Батьки часто кажуть: «Ми їй нагадуємо, тому що вона – неорганізована».
Моя відповідь проста: «Якщо ви впродовж останніх 5 років нагадували своїй дитині помити руки, зливати воду в туалеті, а вона так і не пам’ятає цих речей, напевне ваш підхід не працює».
Дитина є неорганізованою за своєю натурою і батьки мусять навчитися контролювати цю власну слабинку стати вічним «поводирем» для дитини та робити постійні повчання. Незалежно від підгрунтя, організаційні здібності можна розвивати, їх можна засвоїти, проте не шляхом нагадувань! Нагадування перешкоджають організаторським навичкам, адже діти стають залежними від них та не вміють працювати своєю головою.
Припиніть бути навігаторами для своїх дітей!
Запустіть мозок своєї дитини, використовуючи наступні організаційні методи:
- Навчіть дитину користуватися календарем. Це дуже корисне заняття, котре допоможе малюку стати самодостатнім та коли настане відповідний час, він сам зуміє самостійно використати організаційні задатки.
- Створіть домашні списки обов’язків, таких як ранкові, складання портфеля, післяобідні, справи по господарству, вечірні. Вони активізують дитячу пам’ять – вона вчиться виконувати справи за певним порядком.
- Застосуйте методику нагороди своєї дитини за ті чи інші успішно виконані справи зі списку. Позитивні заохочення («спіймати» дитину тоді, коли вона робить щось добре та вручити їй нагороду чи медаль) є значно ефективнішим, ніж акцентувати увагу на тому, коли дитина робить щось погане чи «негативне».
- Допоможіть упорядкувати організаторські здібності, наприклад, папки по виконанню шкільної роботи або виконаної шкільної праці. Зробіть їх веселими – дозвольте дітям вибрати кольори та улюблені стилі.
- Залучіть дітей до діяльності, котра розвиває організаторські здібності – наприклад, купити продукти за списком, відсортувати білизну у пральні, приготувати страву за рецептом і так далі.
- Дозвольте дітям помилитися – вони мусять зіткнутися зі своєю дезорганізованістю та навчитися на власних помилках. Не приносіть до школи щоденник чи обід, який дитина постійно забуває.
Допоможіть дитині стати навігатором для себе! Це стане для неї безцінним уроком, що дуже згодиться в житті – адже вона росте, а відповідальності збільшуються! Ви здивуєтесь, наскільки ваша дитина здатна до навчання та запам’ятовування, якщо ви, використовуючи правильні методи, навчите її бути організованою.
Переклад Тутка за матеріалами
Додавайте "Шляхту" у свої джерела Google Новини